Da je to istina, time bi bila rešena jedna od najvećih vazduhoplovnih zagonetki 20. veka. Iako su istraživači tvrdili da pronađeni ostaci definitivno pripadaju Ameilijinom avionu Lockid Electra 10E, do službene potvrde nikada nije došlo pa je celi slučaj i dalje otvoren.
Amelija Erhart (1897.-?) bila je prva žena koja je tromotornim avionom preletela Atlantski okean. Bilo je to 20. maja 1932. Samo tri godine posle, trebalo joj je 18 sati i 16 minuta da preleti od Havaja do Kalifornije. Zbog svega toga smatra se jednom od najznačajnijih pionira avijacije.
Sve do dana današnjeg malo malo pa se javi neki istraživač ili stručnjak koji tvrdi da je rešio misteriju. Osim navedenog projekta Blu Ejnđel, među zapaženijima bio je i Ričard Janc, profesor antropologije sa Univerziteta Tenesi, koji je u martu 2018. izjavio kako kosti pronađene tri godine nakon Amelijinog nestanka na pacifičkom ostrvu Nikumaroro pripadaju upravo njoj, iako su prethodne studije ukazivale na to da one pripadaju muškoj osobi. Dakako, postoje i nebrojene teorije zavere, od toga da su njen avion oteli vanzemaljci do toga da je preživela let, promenila identitet i nastavila da živi u tajnosti.
Bermudski trogao
Slučaj Amelije Erhart, iako najpoznatiji, nipošto nije jedini primer nestanka aviona. Eskadrila od pet američkih bombardera Avendžer naoružanih torpedima na području zloglasnog Bermudskoga trougla nestala je 5. decembra 1945. Sveukupno su imali 14 pilota i članova posade.
Avioni su na tom čuvenom Letu 19 poleteli u 14.10 po lokalnom vremenu iz mornaričke avio baze Fort Loderdejl na Floridi. Vremenski uslovi su bili relativno dobri. Poslednje javljanje vadušnoj kontroli obavljeno je u večernjim satima, a potom je cela eskadrila istočno od Floride i severno od Bahamskih ostrva naprosto – nestala.
Neki stručnjaci su smatrali da su piloti napravili kobnu grešku u navigaciji te da su zbog toga ostali bez goriva i srušili se u okean. Ali vođa Leta 19, poručnik Čarls C. Tejlor, imao je 2.500 sati letačkog iskustva, i to većinom na avionima tipa Avendžer. Ali tu nije kraj misteriji. Naime, posle je nestao i jedan od aviona koji su krenuli u potragu.
U zlokobnom Bermudskom trouglu zabeležen je velik broj nestanaka aviona i brodova, a najraniji zapisi potieču još iz 15. veka. O njemu postoje razne teorije, od naučnih do ufoloških. Tako neki smatraju da je uzrok u isparavanju velikih količina metana, dok drugi krive iznimno jaku Golfsku struju.
Ima i teorija o uticaju fizičkih sila nepoznatih nauci, o tome da se onde povremeno stvara “vremenska rupa”, pa i onih bizarnih da se u središtu Bermudskog trougla nalazi izgubljeni grad Atlantida čiji stanovnici ne vole posetioce.
Bombarder nestao bez traga
Dana 10. marta 1956. iznad Sredozemnog mora nestao je američki strateški bombarder Boing B-47 Stratodžet. Poleteo je iz vojne avio baze MekDil u Floridi, a odredište mu je bila avio baza Ben Grir u Maroku. Kako je let morao da bde neprekidan, bilo je predviđeno da mu drugi avion dopuni gorivo tokom leta. Prvi je put operacija izvedena bez incidenata. Ali kada se Stratodžet spustio kroz gusti sloj oblaka kako bi na visini od 4300 metara drugi put dopunio gorivo, nije uspeo da ostvari kontakt sa svojom aviocisternom. Otad mu se gubi svaki trag. Avion i tri člana posade nikada nisu pronađeni.
Dana 16. marta 1962. nad zapadnim Pacifikom nestao je američki vojni propelerni teretni avion Lockid L-1049 Super Konstelejšn kompanije Tiger Flying Line koja je za vreme Hladnog i Vijetnamskog rata bila zadužena za prevoz američkog vojnog osoblja. Na kobnom letu 739 iz vojne baze Clark na Filipinima prema Sajgonu putovala su 93 američka i 3 južnovijetnamska vojnika te još 11 članova posade.
Osamdeset minuta nakon polaska pilot je radiovezom poslao rutinsku poruku i dao svoju poziciju: 280 milja zapadno od Guama na koordinatama 13° 40′ N 140° 0′ E. Avion je trebalo da dostigne 14° 00′ N 135° 0′ E. Devet minuta nakon predviđenog roka, operater na Guamu pokušao je ad kontaktira pilota, ali nije uspeo. Tada se avionu izgubio svaki trag.
I tom je incidentu usledila jedna od najvećih vazdušnih i pomorskih potraga u istorji. Tokom osam dana pretraženo je više od pola miliona kvadratnih kilometara površine Pacifika. Na temelju izveštaja kapetana civilnog tankera koji je na nebu uočio eksploziju, na kraju je zaključeno da je avion na letu 739 eksplodirao u vazduhu, iako se tačan uzrok ni danas ne zna jer olupine nikada nisu pronađene, baš kao ni tela putnika.
Među brojnim teorijama zavere, naročito se ističu one o namernom rušenju vaznduhoplova radi skrivanja određenih vladinih tajni do, već pogađate, vanzemaljske otmice.
Pronađeno samo krilo MH370
Ipak, najveća vazduhoplovna misterija u istoriji svakako je MH370. To je oznaka za Let 370 putničkog aviona Boing 777-200ER kompanije Malaysia Airlines koji je 8. marta 2014. leteo iz Kuala Lumpura za Peking. U 1.22 po lokalnom vremenu, 41 minutu nakon poletanja, kontrola leta u Subangu izgubila je kontakt sa avionom dok se nalazio iznad Tajlandskog zaliva. U 2.40 matična je kompanija je avion proglasila nestalim. Na letu je bilo 12 članova posade i 227 putnika iz 14 zemalja. Avion je bio star jedanaest godina.
Dve sedmice posle, kompanija Malaysia Airlines objavila je da se Boing srušio u južnom delu Indijskog okeana. Do tog zaključka su došli na osnovu podatka o poslednjoj lokaciji aviona, na kojoj nije imao dovoljnu količinu goriva da stigne do bilo koje vazdušne luke. Do danas je pronađeno krilo avona na ostrvu La Reunion za koje se naknadno potvrdilo da pripada nestalom avionu. Na istom su ostrvu pronađena i vrata za koja ipak još nije potvrđeno da pripadaju upravo njemu.
Teško je izdvojiti sve moguće teorije o toj neverovatnoj misteriji. Irski privatni istražitelj Noel O’Gara smatra da su se malezijske vlasti uspaničile jer su posumnjale da je avion skrenuo s kursa kako bi izveo teroristički napad na Petronas Twin Towers u Kuala Lumpuru, koji su nakon rušenja onih njujorških, postali najviši neboderi blizanci na svetu. Štaviše, prema njegovim rečima, tadašnji malezijski premijer Najib Razak naredio je ispaljivanje upozoravajućeg projektila, međutim, nešto je pošlo po zlu pa je Boing srušen, a kako je u njemu bilo mnogo kineskih državljana, Razak je morao sve da zataška.
Britanski nezavisni istraživač Jan Vilson izneo još bizarniju teoriju – vazduhoplov se nalazi u džungli u Kambodži, a on ga je otkrio s pomoću programa Google Earth. Iako je nameravao lično da dođe do navedene lokacije, to mu nikada nije pošlo za rukom. Pravdao se rečima da je to područje minirano te da celo mesto vrvi od kriminalaca..
Putin sve zna
Andre Milne, američki nezavisni istraživač i osnivač projekta Aerospace Unicorn, veruje da se na letu nalazio misteriozni 240. putnik koji nije uspeo da otme avion. “MH370 srušio se u Bengalskom zalivu, a ruski predsednik Vladimir Putin je znao za to! Ruski sateliti snimili su olupinu nestalog aviona, o čemu je on bio obavešten. Međutim, Putin se ne izjašnjava o celom tom slučaju jer bi se razotkrilo postojanje tajnih špijunskih satelita na tom području”, rekao je Milne za američke medije.
Sledeću teoriju izneo je jedan malezijski političar. On je izjavio da je avion nestao na području koje se nalazi na suprotnoj strani sveta od Bermudskog trougla. Posle je utvrđeno da to nije istina te da se na tom području zapravo nalaze Karibi.
Britanski istoričar Norman Dejvis smatra da je Boing posle nestanka s radara leteo još nekoliko sati, a potom sletio na Antarktiku koja je “savršeno mesto za skrivanje aviona”. Dejvis veruje da je Boing otet na daljinu jer je prevozio iznimno vredan teret.
Ne ulazeći u sve te teorije, na kraju ne možemo a da se ne upitamo kako je moguće da ni nakon šest godina nije pronađen golemi putnički aviona dužine 63,7 m, raspona krila 60,9 m i mase 250 tona?