Robert de Niro i Al Paćino ispred kamere, Martin Skorseze iza kamere. „The Irishman“ bi morao da bude film koji privlači horde gledalaca u bioskope. Ali, da bi tako bilo, film prvo mora da se nađe na repertoaru. Ali ovaj film u produkciji Netfliksa jedva da se igde mogao ili još može naći u bioskopima u Nemačkoj.
Kako je pisao nedeljnik Cajt, u pitanju je „bezmalo bojkot. Ili reakcija na jedan drugi bojkot: to što Netfliks gazi pravila branše. Da li se bioskopi bune protiv novog igrača koji menja pravila, da li se bune protiv novog vremena? Ili je u pitanju više od bioskopskog platna i filma? Borba za kulturu?“
„Radi se o ekonomskoj politici. O pokušaju da se uništi tržište“, rekao je Kristijan Brojer, poslovođa lanca bioskopa Jork i predsednik udruženja koje zastupa interese oko 300 nemačkih bioskopa.
On tvrdi da bi prikazivanje filma „The Irishman“ u bioskopu bilo samo reklama za Netfliks. Jer ova divovska platforma je odobrila svega dve sedmice za ekskluzivno prikazivanje u bioskopima, a nakon toga je film već pustila na striming svima koji plaćaju pristup Netfliksu.
U branši je pak uobičajeno da filmovi najmanje četiri meseca ekskluzivno budu u bioskopima pre nego što se prikažu na drugi način – na DVD-u ili televiziji.
Drugi veliki igrači koji imaju platforme slične Netfliksu, recimo Amazon ili novi Dizni+, za sada se drže pravila i ne jure da film puste na platformi dok je još u bioskopu. Zato Brojer kaže da se pred Netfliksovim primerom ne sme popustiti – ako bioskopi pod tim uslovima prikazuju film, onda će i druge produkcije početi da se ponašaju isto.
Ko će pobediti?
Za Cajt je govorio i Kristof Ot, distributer Netfliksovih filmova ka nemačkim bioskopima – onim retkim koji su hteli da prikažu „The Irishman“ ili „Marriage Story“. „Filmove ovde finansira firma koja ih proizvodi bez klasičnih sredstava prihoda. Neće biti izdanja na DVD-u, Blu reju niti prodaje televiziji“, nalazi Ot objašnjenje za Netfliksov postupak.
Istina, mafijaška epopeja od tri i po sata poput Skorsezeovog filma ne bi ni postojala bez Netfliksa. Nijedan veliki studio nije bio spreman da uđe u troškove koji, prema nekim procenama, dostižu 200 miliona dolara.
„Ima određene ironije u tome što je u američkoj produkciji fiksiranoj na superheroje upravo Skorseze, apostol i branitelj klasičnog bioskopa, snimio autorski film sa budžetom blokbastera o superherojima – i zbog toga ušao u pakt sa đavolom“, piše nedeljnik Cajt.
List dodaje da će ili Netfliks popustiti i produžiti period između bioskopske premijere i emitovanja na sopstvenoj platformi; ili će morati da živi bez bioskopa, a bioskopi bez njegovih filmova.
U Fracuskoj je, recimo, zakonom propisano da između emitovanja u bioskopu i striminga moraju proći pune tri godine. O tome Cajt piše: „To znači da film poput ‘The Irishman’, koji već ispisuje istoriju filma, ne može da se vidi u bioskopima najveće bioskopske nacije na svetu.“
DW