Dok su tenkovi i rakete određivali političke granice Hladnog rata, druga, tiša i daleko sofisticiranija bitka vođena je na kulturnom frontu. Knjiga Hladni rat u kulturi britanske istoričarke i novinarke Frensis Stoner Saunders otkriva šokantne razmere u kojima je američka Centralna obaveštajna agencija (CIA) koristila umetnost, književnost i medije kao oružje ideološke borbe protiv SSSR-a.


CIA je preko svojih paravan-organizacija i fondacija uspostavila mrežu uticaja koja je delovala na kreiranje javnog mnenja i političkih stavova, ne samo u SAD, već i u ključnim zemljama Evrope. Time se kultura koristila kao nevidljivo oružje – nije se pucalo iz topova, već se borilo za preuzimanje percepcije stvarnosti.
Za Srbiju i postjugoslovenski prostor, Hladni rat u kulturi ima dodatnu težinu: ukazuje na to koliko su i „nevidljive“ sile bile umešane u formiranje kulturnih tokova, posebno u zemljama koje su igrale neutralnu ili nesvrstanu ulogu. Knjiga otvara i pitanje: gde se danas nalaze granice propagande i slobode, i ko „sponzoriše“ savremene kulturne narative?
Hladni rat u kulturi nije samo istorijska studija već i uznemirujuće upozorenje o lakoći s kojom kultura može biti pretvorena u alat političke manipulacije – sve dok ne postane njena žrtva.
Za Urbancube K.D.










































