„Ljudi obično kažu da žele ljudski element u interakcijama, ali kovid 19 je to promenio”, kaže futurista Martin Ford koji je pisao o tome kako će roboti biti integrisani u ekonomske procese u narednim decenijama.
Ističe da će kovid 19 promeniti potrošačke preferencije i da će otvoriti nove prilike za automatizaciju.
Velike i male kompanije sve više koriste robote da bi pospešili socijalno distanciranje i da bi redukovale broj zaposlenih koji fizički dolaze na posao. Takođe, roboti se koriste i da izvrše zadatke koje je nemoguće izvršiti od kuće.
Američki trgovinski lanac „Volmart” koristi robote za ribanje podova. U Južnoj Koreji roboti mere temperature i dezinfikuju ruke ljudima.
Potražnja za robotima-radnicima mogla bi da poraste jer neki zdravstveni eksperti upozoravaju da će možda neke mere socijalnog distanciranja morati da budu na snazi i 2021. godine.
Šta sve mogu da rade roboti
Kompanije koje se bave čišćenjem i dezinfekcijom sve više traže robote. Danska kompanija „UVD roboti” proizvodi mašine koji vrše dezinfekciju ultraljubičastim zracima. Isporučili su hiljade komada bolnicama u Kini i Evropi.
Sve češće se roboti koriste i za dostavu.
Stručnjaci kažu da, što se više poslovi budu ponovo otvarali, možemo očekivati robote koji čiste škole i kancelarije.
„Mušterije sada više brinu o svojoj bezbednosti i bezbednosti zdravstvenih radnika”, navodi Blejk Morgan, autor knjige „Mušterija budućnosti”.
Međutim, i dalje postoje neka ograničenja. Već danas postoje automatske kase u radnjama na kojima mušterije same očitavaju kodove robe i plaćaju. Pošto se sistemi često kvare, neke mušterije i dalje više vole da odu kod kasira.
Restorani su još jedna oblast koja bi mogla da češće koristi robote. Lanci brzne hrane kao šeo je „”Mek Donalds” testirali su robote kao kuvare i kasire.
U skladištima „Amazona” i „Volmarta” roboti se već koriste kako bi se pospešila efikasnost. Zbog pandemije obe kompanije su ubrzale taj proces i koriste robote sa sortiranje i pakovanje.
To pokazuje da bi se mogao smanjiti broj radnika u skladištima. Ipak, stručnjaci smatraju da će za to biti potrebno još neko vreme.
Jednosmeran proces
Kada jednom neka kompanija zameni radnika robotom, teško da će se ikad vratiti na staro. Proces proizvodnje i integracije robota u biznis je skup, ali kada se to učini, oni obično postaju jeftinija varijanta od radnika.
Futurista Martin Ford ističe da su proizvođači robota sada u boljoj poziciji zbog koronavirusa.
„Ljudi će želeti da odu na mesta na kojima je manje radnika i više mašina, zato što se osećaju bezbednije”, objasnio je.
Veštačka inteligencija se razvija tako da može da zameni učitelje, fitnes trenere i finansijske savetnike.
Velike tehnološke kompanije sve više koriste veštačku inteligenciju. „Fejsbuk” i „Gugl” na taj način uklanjaju neprimerene objave jer ljudi-moderatori neke stvari ne mogu da obave od kuće.
Skeptici tvrde da će ljudi ipak morati da budu prisutni u većini poslova. Ali, sada su ljudi postali skloniji da obavljaju poslove na daljinu. Instruktor ili savetnik ne mora da bude prava osoba, samo bi trebalo da razmišlja na taj način.
Konsultantska kuća „Mekinsi” je u izveštaju iz 2017. godine predvidela da će do 2030. godine trećina radnika u SAD biti zamenjena robotima. Ali događaji kao što su pandemije imaju potencijal da taj proces ubrzaju.